Cheesecake with Passion

Idag var jag bild- och sen slöjdlärare på en högstadieskola i stan. Det var jättekul! Jag känner mig faktiskt lite vuxen till och med! :) Så det passar bra att jag ska jobba på förskola imorgon, så får jag bli ett barn igen :) Dagiset har höstfest och jag ska klä ut mig till riddare eller prinsessa, jag har inte riktigt bestämt mig än... Det blir säkert extra mysigt och ännu godare mat än vanligt, jag längtar redan till morgondagens "jobb"!    

När min tisdag som lärare var slut (vid halv tre-tiden) cyklade jag och hämtade lillebror Edvin på skolan, sen cyklade vi hem och lagade mumsig middag till hela familjen! Det blev ugnsgratinerad falukorv med lök, tomat, svenskt äpple och ost. Till det serverade vi potatisplättar, en ny favorit gjord på potatismos från igår (blanda bara i ett par ägg och lite mjöl och stek i lagom storlekar).         

CHEESECAKE WITH PASSION
Idag var jag bild- och sen slöjdlärare på en högstadieskola i stan. Det var jättekul! Jag känner mig faktiskt lite vuxen till och med! :) Så det passar bra att jag ska jobba på förskola imorgon, så får jag bli ett barn igen :) Dagiset har höstfest och jag ska klä ut mig till riddare eller prinsessa, jag har inte riktigt bestämt mig än... Det blir säkert extra mysigt och ännu godare mat än vanligt, jag längtar redan till morgondagens
Foto av Pontus Wennesjö

 Självklart bjöd vi även på efterrätt. Vi bakade en egen jättesmarrig cheesecake med passionsfrukt! Edvin är proffs på att krossa digestivekex och pepparkakor! :)

Här kommer vårt recept:

ca 8 bitar         200 grader

Botten:
6 digestivekex
8 runda pepparkakor
100g smör

Fyllning:
200g philadelphiaost
2dl matlagningsyoghurt
3 ägg
1dl socker
Minst 2 passionsfrukter (ta så många du vill/har)

Garnering:
Passionsfrukt
Kiwi
Eller andra frukter/bär

Botten: Lägg kex och pepparkakor i en plastpåse och mosa med en kavel. (ROLIGT!) Tillsätt smöret och arbeta samman till en deg. Tryck ut degen till en jämn botten i en rund form med löstagbar kant, ca 24cm i diameter. Ställ formen i kylskåpet en stund.

Fyllning: Blanda philadelphiaost och yoghurt till en jämn smet. Rör ner ägg och socker lite i taget. Tillsätt fruktkött och blanda väl. Häll fyllningen i formen ovanpå bottnen och grädda i ca 30 min (200grader).

Garnera, servera och smaka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0