Chokladkolatäckt chokladkaka

Efter att ha gått igenom vad som kändes som ALLA kladdkakerecept på hela Internet, bestämde jag mig tillslut för vad jag ville baka. Jag utgick från ett recept jag hittade på tasteline och skapade en egen unstoppable chokladkaka, som jag fortfarande (efter tre stora tårtbitar) vill ha mer av!!! Den chokladkolaliknande glasyren är ljuvlig och så underbar!

Idag är det faktiskt kladdkakans dag, så jag tror jag ska ta en fjärde bit av kakan, nu till kvällsteet! Om det finns nåt kvar...

Gapa, smaka och njuuuut!

Ingredienser

Chokladkakan
150 g smör
2 st ägg
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver

Glasyren
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk choklad
75 g smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet, sikta ner mjöl, kakao och bakpulver. Blanda i det smälta smöret.
3. Smörj en form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter) med smör och bröa med kokos.
4. Häll smeten i formen och grädda i ca 15 min. Låt kakan svalna i formen.

5. Glasyren: Blanda alla ingredienser, utom smöret, i en kastrull och låt koka under omrörning i ca 5 min. Drag kastullen från värmen och rör i smöret. Häll smeten på chokladkakan.

Låt glasyren stelna minst en liiiten stund (så länge du kan hålla dig!) eller spara den lite och ät den kall. Servera med vispad grädde och lite hallon skulle passa alldeles utmärkt!


Kommentarer
Postat av: Ylva

Åh, det ser supergott ut!

2010-11-08 @ 18:59:24
URL: http://ylvasskafferi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0